sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Ymmärrätkö?


Luin jostain lehdestä lempikirjailijani Timo Parvelan kolumnin lukutaidosta ja vallalla olevasta uuslukutaidottomuudesta. Parvela kirjoittaa:
"Tiedättekö, että peruskoulussamme on tälläkin hetkellä 45 000 lasta, joiden lukutaidon heikkous on suoranainen este jatko-opiskelupaikan saamiselle. Tiedättekö, että suomalaisten kymmenvuotiaiden lasten lukemismotivaatio on kansainvälisessä vertailussa toiseksi matalin? Oppilaamme eivät koe hyvää lukutaitoa hyödylliseksi.
Ehkä tiedättekin. Mutta tiedättekö, että yhteiskunnassa on tarjolla yhä vähemmän ammatteja, joihin voi opiskella ilman hyvää lukutaitoa? Kun metsätyöt tehtiin ennen moottorisahalla, vaaditaan kuljettajalta nyt tutkinto miljoonan euron metsäkoneen ajamiseen."

Maaliskuussa erityisopettaja pitää jokaiselle luokalle ns. ALLU-lukutestin. Testi on laajalti käytössä ympäri Suomen. ALLU tulee sanoista ALakoulujen LUetunymmärtämistesti, ja kyseessä on isolla oppilasjoukolla testattu, standardoitu testi. Luetun, ikätasoisen tekstin perusteella pitäisi osata vastata kysymyksiin tekstistä. Oikean vaihtoehdon valinta vaatii paitsi suoraa sisältä lukemista myös hyvää sanavarastoa ja soveltamis- ja päättelykykyä.
Kokemukseni mukaan jokaisella luokalla on pari kolme heikkoa lukijaa, jotka vastaavat korkeintaan 1/4:aan kysymyksistä oikein. Eikös jo todennäköisyysoppien mukaan ole 25 % mahdollisuus osua oikeaan, vaikka arvaisi vastauksen vaihtoehdoista a, b, c tai d? Osa oppilaista ei siis jaksa tai osaa lukea niin, että ymmärtäisi lukemansa. Osalla heikoista lukijoista on kyse lukivaikeudesta, mutta ei kaikilla. Toisilla heikko tulos johtuu ihan vain hitaasta ja harjaantumattomasta lukutekniikastaa sekä lukutaidon liian vähästä käytöstä.

Kirjallisuus- ja lukuasioita koordinoivat opettajamme Liisa ja Auli ovat taas järjestäneet lukuviikon ensi viikolle. Lukuviikkotempauksilla pyrimme pitämään lukemista erityisesti esillä ja innostavana. Tiedossa on satumaratonia ja muita lukujuttuja.

Milloin sinä, äiti tai isä, olet viimeksi kuunnellut, kun 3.-6.-luokkalainen lapsesi lukee ääneen läksyään tai jotain muuta? Sujuuko lukeminen? Onko taito edistynyt sitten alkuopetusvuosien? Lukemista on koulussa joka päivä, ainakin vähän ja jossain muodossa, mutta se yksin ei riitä. Lukutaito vaatii treenausta siinä missä muutkin taidot. Ääneen lukemista oppii parhaiten ääneen lukemalla, vaikka ääneti lukeminenkin on kehittävää. Teknisen lukutaidon varmistuttua 2.-6.-luokilla voi harjoitella ilmeikästä ääneen lukemista.

Vanhemmat, kun kysytte tänään lapseltanne, onko tämä tehnyt jo läksyt, tarkentakaa: myös LUKULÄKSYT!? Usein oppilaat saattavat sanoa, ettei ollut mitään läksyä, oli vain lukuläksyä... Mutta siinäpä vasta tärkein läksy onkin, olipa aine mikä tahansa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti